Islam fördelar mannens och kvinnans roller
Islams betoning på moral och etik kan göra mer skillnad än kristendomens betoning på försoning och förlåtelse, skriver imamen Kashif Virk.
Svensk integrationspolitik har kommit att till stor del handla om muslimers förutsättningar att anpassas till det svenska samhället. Jacob Rudenstrand är i Kvartalden 16 oktober av åsikten att så länge islam präglas av Koranen och Muhammads liv så är detta svårt att uppnå. Han lyfter särskilt fram sambandet mellan stat och religion samt kvinnosynen i islam.
Som kristen apologet är det inte förvånande att Rudenstrand också lyfter fram kristendomen som särskilt viktig i formandet av demokrati, mänskliga och i synnerhet kvinnors rättigheter. Men har detta påstående teologisk förankring?
När det gäller exempelvis Bibelns kvinnosyn så kan den inte anses vara representativ för de rättigheter som kvinnor idag har kämpat sig till i västerländska samhällen. Där förklaras nämligen att kvinnan är underordnad mannen, att hon är skapad från mannens revben samt att hennes make ska härska över henne.1
Muslimer ska följa lagen
Hur förhåller sig då islam till staten och kvinnor? Koranen betonar att muslimer är skyldiga att fullfölja de förbund och avtal de ingår med andra människor, även om de är fientligt inställda.2 Som troende muslim i Sverige – ett land som så välvilligt gett rum åt muslimer från hela världen – är det därför uppenbart att man enligt Koranen förväntas uppfylla de krav som följer på medborgarskapet.
När det kommer till kvinnosynen säger Koranen att kvinnor och män skapades från en gemensam själ. Det förklaras att kvinnans handlingar är likvärdiga mannens, och att rättigheter och skyldigheter fördelats mellan könen.3
Vidare aktualiserar Rudenstrand om mannen enligt Koranen har rätt att slå sin hustru. Men vad betyder denna vers, och hur ska den tolkas ur ett samtida perspektiv?4
Islam fördelar vissa roller utifrån de styrkor som respektive kön besitter. På grund av vissa styrkor som männen har givits tillkommer ett ansvar, enligt versen. De förväntas se till kvinnors bästa samt stå för deras utgifter. Om mannen tar sitt fulla ansvar enligt ovan förväntas han agera med behärskning även i situationer av ”upproriskhet” (vilket även kan betyda våld från partnern) . Vid sådana situationer förväntas han föra dialog samt hålla sig borta från intimt umgänge. Till sist nämns att han kan markera sin upprördhet fysiskt.
Om någon muslim i Sverige skulle anse att versen legitimerar misshandel, är han skyldig både inför Gud och den svenska lagen. Versen handlar just om vikten av att män först uppfyller sitt ansvar och behärskar sig, och aldrig ser sin fysiska överlägsenhet som en ursäkt för att våldföra sig mot kvinnor.
Oklart om profeten slog kvinnor
I Koranen förklarar Gud att han lagt kärlek och tillgivenhet i relationen mellan makar, och att de ska finna tröst hos varandra, samt att de är en klädnad för varandra – det vill säga att de skyddar varandra. Varje muslim förväntas följa profetens Muhammads exempel, och hans hustru Aisha vittnar om att han aldrig slagit någon kvinna.5
Rudenstrand lyfter fram vissa hadither som han menar motsäger detta. Här bör man komma ihåg det kritiska förhållningssättet muslimer har gentemot hadither. De utgör en samling av ord och handlingar som tillskrivs profeten, men som nedtecknades 200–300 år efter hans död. Med tanke på det oerhört stora antal hadither som nedtecknats, finns det även flera som motsäger sig varandra och därför måste vissa uteslutas eller omtolkas. Ett av exemplen tar Rudenstrand upp: I samma bok som han menar citerar att Aisha blev slagen av profeten, så citeras hon i en annan hadith säga att profeten aldrig slagit någon kvinna.
”Idag ser vi en manlighet som är på reträtt. ”
Våld mot kvinnor är ett allvarligt samhällsproblem. I Sverige har vi stor tilltro till att lagar fostrar medborgare, och hustruaga förbjöds redan år 1858. Men fortfarande uppger hälften kvinnor i en rapport att de utsatts för någon form av våld sedan 15-årsdagen (Roks 2022), och i en annan att det ofta sker i nära relationer (Brå 2024).6
Idag ser vi en manlighet som är på reträtt. Vi ser exempel på ökad impulsivitet och aggressivitet. Konsumtionen av pornografi (även med våldsamma inslag) är utbrett redan från ung ålder, vilket skapar en särskild utsatthet för flickor och kvinnor. På många områden förväntas män ge plats åt kvinnor genom bland annat inkvotering.
Förmåga till självbehärskning är central för att motverka detta, och där menar jag med emfas att islams lära med betoning på moral och etik kan göra mer skillnad än kristendomens betoning på försoning och förlåtelse.
FOTNOTER
- https://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Korinthierbrevet%2011%3A1-10&version=SVLhttps://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Mosebok%202%3A22&version=SVLhttps://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Mosebok%203%3A16&version=SVL
- Holy Quran: Chapter 9: At-Taubahhttps://www.alislam.org/quran/app/9:7Holy Quran: Chapter 5: Al-Ma’idah
- https://www.alislam.org/quran/app/4:2https://www.alislam.org/quran/app/33:36https://www.alislam.org/quran/app/_s=%D9%85%D8%AB%D9%84%20%D8%A7%D9%84%D8%B0%DB%8C%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%DA%BE%D9%86
- https://www.alislam.org/quran/app/4:35
- https://www.alislam.org/quran/app/30:22https://www.alislam.org/quran/app/2:188https://www.alislam.org/quran/app/33:22https://sunnah.com/muslim:2328a
- https://roks.se/aktuellt/rapporter-och-statistik/kvinnors-trygghet-ett-jamstallt-samhalle-fyllt-av-vald-2022
Share this content:

