Monica ställde frågor till en muslim om: ✓ Jämställdhet ✓ Slöjtvång ✓ Brottslighet
Text: Catarina Johansson
Efter att ha upplevt att det finns mycket oro och rädsla när det kommer till islam och muslimer, bestämde sig ett par imamer från Islams Ahmadiyya församling att de för att lindra oron, skulle ut och föra samtal med folk i landets städer.
Och i veckan var det Ljungbys tur att få besök av imam Kashif Virk som tillsammans med Agha Yahya Khan och Rizwan Afzal svarade på frågor.
En bil rullar upp på Lilla torg där Monica Lindström redan väntar på att få ställa sina frågor. Hon och Kashif slår sig ner på en bänk.
Den första frågan hon ställer är varför man inom religionen islam inte öppnar upp mer och strävar efter att bli mer ”moderna”.
Med moderna menar hon att många muslimska kvinnor är förtryckta genom att de behöver bära slöja och att män och kvinnor gör saker på olika håll och inte tillsammans.
– I vår moské har vi utrymmen för både män och kvinnor och lika många medverkar. Det som skiljer sig och uppfattas som problematiskt, men egentligen inte är det – är att män har sitt eget utrymme liksom kvinnorna har sitt, svarar Kashif.
Han menar att det finns samma sak i sekulära samhällen och nämner som exempel kvinnoförbund och omklädningsrum. Att kvinnorna absolut får komma till moskén och att de ofta har finare och större utrymmen eftersom barnen oftast vill vara hos sina mammor.

Han besvarar även frågan om kvinnors huvudbonader och jämför med att kvinnor i Sverige också hade det för inte alltför länge sedan och att det sågs som något fint.
– Det står i Koranen att troende kvinnor ska ha hijab, men den säger också att det inte finns något tvång i religionen. Det är många kvinnor som är muslimer som du inte ser det på för att de inte bär slöja. Men de kvinnor som gör det, gör det som ett eget uttryck för sin egen tro vilket inte betyder att de är förtryckta.
Monica har en följdkommentar där hon menar att barnen som bär slöja inte kan säga nej utan fostras till det.
Här svarar Kashif att det handlar om att barnen ser upp till sina föräldrar och vill klä sig som sin mamma och pappa.
– Jag tycker inte att man därför ska förbjuda detta, men man ska förbjuda tvång och förtryck och inte tvinga barnen till någonting som de inte vill.
– Jag tycker inte att det är särskilt välkomnande att säga att just det klädesplagget som vi har i vår religion, det ska inte barnen ha.
– I vissa länder i världen tvingar man kvinnor att ha slöja och det är vi absolut emot, svarar Kashif.
Monica undrar då vad som händer i familjen om en muslimsk flicka vill vill vara som sina svenska kompisar och inte bära slöja?
– Jag som imam skulle tala om för föräldrarna att de absolut inte kan tvinga sitt barn att bära slöja. Jag har varit med om detta och försöker alltid förklara att religion som förtrycker inte kommer att skapa ljus inom dig, utan mörker.
Det är just jämställdhetsfrågorna som Kashif och hans vänner ofta får när de är ute.
Hans svar är att män och kvinnor är lika mycket värda inom islam, men att man istället pratar om komplementär jämställdhet.
– Män och kvinnor kompletterar varandra. Vissa styrkor har män, vissa har kvinnor. Tillsammans skapar de en helhet, det är då vi får sann jämställdhet, säger han.
Kahshif får även en fråga om hur han ställer sig till de koranbränningar som förkommit i bland annat Sverige.
– Koranbränningar är inte ett uttryck för att Sverige är islamofobiskt. Det var några fåtal individer som gjorde detta. Sedan hade vi förstås en polariserad debatt om vad yttrandefrihet är och inte är.
– Vår ingångspunkt är att när du bränner en Koran, utanför en moské, på en muslimsk högtid, där det finns barn och kvinnor som vill ha roligt – då utövar du inte din yttrandefrihet, utan hetsar mot alla som är där inne och får dem att känna sig otrygga. Din yttrandefrihet är inte viktigare än att de ska kunna känna sig säkra och trygga, säger Kashif Virk.
Både Monica Lindström och Smålänningen ställde fler frågor till Imam Kashif Virk och hans vänner. Delar av intervjun kan du se och höra i klippen nedan.