Kontakt

Ni får gärna kontakta mig om ni har frågor eller synpunkter. Nedan finns en lista på tjänster som jag kan erbjuda (allt är förstås kostnadsfritt).

  1. Rådgivning
  2. Vigselförrättning
  3. Själavård
  4. Föreläsning
  5. Skolbesök
  6. Debattartikel
  7. Intervju
  8. Panelsamtal
  9. Föreläsning
  10. Fika med Imam

Email: kashif.virk@ahmadiyya.se

8 kommentarer

comments user
Jens Henriksen

Hej,

Väldigt bra skrivit idag å Expressen.se, hoppas du får gehör för dina synpunkter jag är övertygad om att vi alla kan leva tillsammans och lära av varaadra istället för som nu där alla är rädda och misstänksamma.

comments user
Tritonen

Hej,
Angående din debattartikel i Metro. Jag håller med dig i mycket som du skriver om hat. Om anlagda bränder i asylboenden skriver du: ”De bränder som förekommit i våra asylboenden är ett fruktansvärt exempel på hur extrema grupper i samhället går från ord till handling”.
Såvitt jag vet, så har många, kanske de flesta, startat inne i boendet, så vilka är de extema grupperna?

comments user
Ulrika

Snälla Kashif,

Har du möjlighet att ringa mig så snart som möjligt.

Ulrika By, Dagens Nyheter 070-627 82 83

comments user
Stella Tormanoff

Hejsan Kashif!

Mitt namn är Stella Tormanoff och jag arbetar ideelt som intervjuare för Newsvoice.se
Vi gör en podd på youtube och jag skulle så gärna vilja ha dig som gäst för att diskutera islam och brottslighet, terror och det fina med er religion. Jag vill ha argument mot högerns skrämselpropaganda med att islam tar över och kan förknippas med brottslighet. Vi har många skribenter och läsare som lutar åt höger och jag vill nå dem, så att de får tänka om.

Kontakta mig gärna via mejl eller telefon. Jag bor mellan Stockholm och Uppsala. Min inspelningskitt är mobil, så det bör inte ta mer än 2-3 timmar. Jag förbereder och mejlar frågor för godkännande innan.

As salaamu alaikum (Vi har alla samma Gud)

//Stella (tel. 0738 37 37 50)
http://www.newsvoice.se
https://stellatormanoff.wordpress.com/

comments user
Stellan kinberg

Hej . Isis har alltid hävdad sin rätt att döda kristna pga Kashifs och andras tolkning av 9:29 och 2:190. Jag har en elev som har dött i Syrien kanske pga liknande tolkningar. Många av de svenska undomarna är helt utlämnade åt imamers tolkningar då de inte för lära sig annat än att recitera Koranen utan att förstå dess betydelse. Imamer har ett stort ansvar. Se horribla Uppdrag granskning som sändes för kanske ett år sedan.

Jag skriver om min syn på Islam i http://www.kinberg.net/2017/09/26/being-interreligious/#Quran.

Jag är mycket tveksam till artikeln ”Strid i självförsvar” artikeln i
”http://debattcentrum.se/2017/08/28/islam-tillater-endast-strid-sjalvforsvar/” som imam Kashif Virk skriver. Den gör stor skada mot Islam i min mening och motverkar aAhmadiyya rörelsens goda mål.

”Islam tillåter endast strid i självförsvar” är just en artikel eller ett budkap Isis vill läsa. De har ju hela tiden hävdat att Islam är under attack.
Kashif analyserar inte orden qatilus (strid) och sändebuds betydelse i 9:29 och 2:190 och åsidosätter av andra viktiga delar i Koranen som förklarar dessa eller sätter regler för muslimers beteende. Se t ex budskapet om Jesus som en av Allahs profeter och om hur en god Muslim bör gå tillväga med goda ord och manéer.

Jag skriver om det i min sajt hur jag tycker man skall tolka verserna. Ni kanske kan hitta verser i Koranen som motsäger mig och förklarar innebörden av ”strida” som att det är rätt att döda i plågsamma former (bränna levande och stena så som det står i Bibelns Gamla Testamente). Tack för ordet.

Om ni skriver till min mail får i ett automatsvar där ni ombeds att klicka på en länk för att bekräfta att ni inte är spammare. Gör det så slipper ert svar att hamna i soptunnan tillsamans med annan porr. 🙂 Tack.

comments user
Håkan Lundqvist

Hej Kashif:-) Först vill jag säga tack för dina artiklar. Är själv sekulär men intresserar mig för Islam för att kunna ta ställning i alla diskussioner som föregår. Här är det tacksamt att finna någon som ser vikten av att föra den djupgående teologiska diskussion som göder extremismens självbelåtenhet. Här är du en resurs! Försöker själv skriva lite från ett sekulärt perspektiv och har 2 frågor:

1) Har traditionen att vissa koran-verser ska tolkas i ljuset av den historiska situation de syftar till sitt upphov i någon konkret koran-vers eller hadith eller är den ett utslag av det vi i Norrland kallar ”bond-förnuft”. Kan man på något vis tidsfästa när en sådan praksis uppstod?

2) Tycker mig minnas att man i Islamsk lagstiftning har 2 begrepp för detta. Någonting i stil med att en vers giltighet kan vara ”tidsavhängig” eller ”evig”. Stämmer det? Vad är i så fall begreppen?

Vänliga Hälsningar

Håkan Lundqvist

comments user
Ruth Wickelgren

Hej!
Jag läste din insändare dagens samhälle . Du vill ha diskussion och inte en massa svartmålning av muslimer. Alla muslimer är inte islamister. Jag förstår och håller med. Men jag ser också muslimer som uttalar sig mot hedersförtryck, och de högakta jag för de är muslimer, men kan ändå se att det finns ett systematiskt förtryck av kvinnor i vissa delar av den muslimska kulturen som man inte har på samma sätt och så utbrett som hos sk. etniska svenskar. Nu skriver jag kulturen för jag ser inte hedersförtryck som en del av den muslimska religionen. Det är ett uttryck för en patriarkal kultur som tyvärr i många sammanhang blandas ihop med religionen.
I Sverige hade vi förtryck men det har blivit mindre systematiskt och utbrett i Sverige, men det har tagit många hundra år. Även om den verkar leva kvar i Svenska Akademin……. I alla fall, förr ii tiden hade gifta kvinnor huvudduk, de fick inte själv bestämma vem de skulle gifts sig med och de fick inte hantera pengar och rösträtten för kvinnor kom först 1921.
I alla fall, jag är väldigt orolig att vi ska få tillbaka detta. Därför att denna kultur av hedersförtryck finns nu i Sverige och växer starkare. Det är nästan det jag är mest orolig för i Sverige just nu. Detta är ingen lätt fråga men jag förstår inte varför man från muslimska imamer mm(det är ofta män, jag har inte hört talas om en kvinnlig imam) är så ovillig att ifrågasätta hedersförtrycket. För mig går det en skarp gräns där, om man inte från muslimsk sida vill ifrågasätta eller problematisera hedersförtrycket så kan man förhoppningsvis ha en dialog ändå men jag upplever då att man har värderingsgrunder som står väldigt långt ifrån varandra. Att behandla mig olika än män för att jag är kvinna (ex att ta i hand som numer är en symbolisk känslig sak) kan jag se som lika kränkande för mig som kvinna som de personer som ser sig som diskriminerande för att de som muslimsk man inte vill ta kvinnor i hand. Jag har sett en del debattinlägg där kvinnor vill gärna utöva sin muslimska religion men vill göra det utan hedersförtryck. De muslimerna högaktar jag MYCKET! För mig är det en väldigt from muslim.
Så vad jag kortfattat vill säga är att oviljan att problematisera eller ta avstånd från hedersförtryck spelar för mig väldigt stor roll i den dialog du vill ha, som jag läser in i det debatt inlägg (och andra) du skrev i Dagens samhälle. Har du några reflektioner?
Mvh
Ruth Wickelgren

Lämna ett svar till Håkan Lundqvist Avbryt svar