Imamen: ”En kvinna kan vara fri på flera sätt”
”Jag är muslim. Fråga mig vad som helst”, står det över bröstet på imamen Kashif Virks vita hoodie när han tar emot i Ahmadiyya-församlingens villa i Bromsten. – Jag skulle önska att fler vågade gå fram till en imam och säga: det här har jag problem med.
- #ettsthlm
- Publicerad 05:59, 16 maj 2021
DETTA ÄR EN DEL I ARTIKELSERIEN ”ISLAM I STOCKHOLM”
– Den här tröjan har varit en stor hit. Genom att stå på torget och träffa de som är mest kritiska mot islam kan vi få de samtal som behövs. Det är i kontrasterna som samhället utvecklas, säger Kashif Virk som leder Ahmadiyya-församlingen i Stockholm.
Ahmadiyya är en smal gren inom islam med bara 1450 medlemmar i Sverige, men Kashif har lyckats bra med att få medial synlighet genom debattartiklar, webbsidan imambloggen.se och med torgmöten runt om i landet.
”Förstår rädslan”
– Jämställdheten kommer nästan alltid upp. Särskilt när man diskuterar med kvinnor som vuxit upp med kvinnorörelsen. Man har vunnit så mycket och de är rädda att det ska gå tillbaka. Och jag förstår det. Det finns en skillnad, säger Kashif Virk.
Inom islam ser man ett värde i att mannen och kvinnan kompletterar varandra, framhåller han: Båda är starka och jämställda, men kvinnan har huvudansvaret för barnen och mannen för att försörja familjen.
Pappan också viktig
– Det är så barnen bli trygga, genom att få utveckla en nära relation till sin mamma. Pappan har också en jätteviktig roll – att vara närvarande och uppskattande. Och inget hindrar att kvinnan ger sig ut i arbetslivet när barnen blir större, säger Kashif Virk.
Oro för jämställdheten gör kvinnor mest kritiska till islam
Han menar att den västerländska jämställdhetssynen, där kvinnor helst ska göra karriär och vara en bra mamma samtidigt, kan vara slitsam för många.
– Jämställdheten i Sverige kommer till ett pris. Där måste människor få göra sina egna val. Jag har inget mål att ändra samhället. Men vi måste få en större förståelse för att man kan vara en autonom kvinna på flera olika sätt.

”Undvik umgänge”
En annan skillnad som får konsekvenser i vardagen gäller umgänget mellan tjejer och killar som inte är gifta.
– Inom skolan och på jobbet går det inte att undvika. Men när det gäller nöjen och privat umgänge råder vi våra ungdomar till att helst välja personer av sitt eget kön, säger Kashif Virk.
Hur går det ihop med majoritetskulturen i Sverige?
– Är det verkligen kärnan i att vara svensk, att ha nöjen tillsammans med det andra könet? Vi anser att man bidra positivt till Sverige även utan sådan assimilering. Integration innebär för oss att älska vårt land, att tjäna det och följa dess lagar. Sedan måste varje minoritet kunna leva efter sina normer.
Sluta hata. ”Jag skulle önska att folk slutade att vara anonyma hatare på nätet och istället vågade gå fram till en imam och säga: det här har jag problem med.”
”Många paletter”
Men även i sådana frågor gör muslimer gör olika val, framhåller Kashif.
– Att leva helt ortodoxt är sällsynt i det svenska samhället. Man måste inse att muslimer kan ha lika många paletter som andra människor, säger han.
Vad säger du till dem som ändå är kritiska mot islam?
– Jag skulle önska att folk slutade att vara anonyma hatare på nätet och istället vågade gå fram till en imam och säga: det här har jag problem med. Och att fler muslimska organisationer vågade ta det samtalet, som vi gör, på gator och torg. Och såhär.
Fotnot: Den som vill ställa fler frågor till Kashif Virk kan göra det på imambloggen.se, eller på #frågaenmuslim på sociala medier
Islam Ahmadiyya församling
Ahmadiyya grundades i Indien 1889 av Hazrat Mirza Ghulam Ahmad, som betraktas som den utlovade frälsaren Mahdi eller Messias.
Ahmadiyya följer koranen och har samma grundpelare som övrig islam, men betraktas ofta inte som riktiga muslimer av de dominerande grenarna inom religionen.
Ahmadiyya är utåtriktad och missionerande. Församlingen tar inte emot statliga bidrag varken från Sverige eller utomlands. Rörelsen har byggt två moskéer i Sverige, den första var Nasirmoskén i Göteborg 1976 som var Sveriges första.